Odkrywać, to znaczy wiedzieć to, co wszyscy widzą i myśleć tak,
jak nikt dotąd nie myślał.
/Albert SzendGyorg/
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi odkrywcami i badaczami. Uczą się przez działanie. Samodzielnie zdobywają nowe doświadczenia. Działając myślą, poznają zjawiska, ich cechy, właściwości, za pomocą zmysłów, a także różnego rodzaju zależności przyczynowo – skutkowe między badanymi zjawiskami. Zabawy badawcze dostarczają dzieciom niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
Wprowadzając doświadczenia jako element nauki, pozwalamy dzieciom w naturalny sposób poszerzać wiedzę i rozwijać umiejętności poznawcze. Przedszkolaki mogą planować doświadczenie, przeprowadzać je, formułować wyniki i wysuwać wnioski. To prawda, dzieci przedszkolne jak najbardziej będą w stanie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych eksperymentów. Co więcej, taka forma prowadzenia zajęć będzie u nich rozwijać krytyczne i logiczne myślenie, wnioskowanie oraz ciąg przyczynowo-skutkowy. Prowadzenie doświadczeń zachęci je również do eksperymentowania na innych płaszczyznach, zadawania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi.
Ponadto rozwijamy w nich zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi. Eksperymenty pozwolą im poznać proste zagadnienia ze świata przyrody czy chemii. Dodatkowo pozwolą na przeżycie bezpośrednich doświadczeń.
W ramach realizacji innowacji pedagogicznej pt. „Matematyka na wesoło” podczas ferii dzieci z grup starszych uczestniczyły w różnych zabawach badawczych i eksperymentach. Takie zabawy sprzyjały komunikacji, pracy zespołowej, dzieleniu się zadaniami, oraz współpracy. Dzieci uczyły się wnioskować, słuchać nauczyciela, jak również siebie nawzajem, dzieliły się wiedzą, wspólnie szukały rozwiązania problemów oraz uczyły się od siebie wzajemnie. To była ŚWIETNA ZABAWA dla nich, z wykonywanych doświadczeń dzieci czerpały wiele radości. W takich zabawach badawczych dzieci wzięły udział :
- „Tęczowy krąg na talerzu” z kolorowymi cukierkami
- „Chodząca woda” w szklankach z kolorową wodą i papierowym ręcznikiem
- „Magiczne napięcie powierzchniowe”- z wykorzystaniem pieprzu, wody i płynu do naczyń na talerzu
- „ Rozwijające się kwiaty” z papieru w wodzie
- „Niewidzialny atrament” z wykorzystaniem cytryny i kartki
- „Woda, która się nie rozlewa”
- „Błyskawica w słoiku” z kulką foli aluminiowej i kawałkiem styropianu
- „ Erupcja wulkanu”- z sodą, octem i barwnikiem spożywczym
- „Tęczowy słoik” z wykorzystaniem miodu, płynu do naczyń, oleju roślinnego, wody,
- „Tańczące kropelki” z wykorzystaniem oleju, barwnikai wody
- „Krystalizacja soli”
Efekty i korzyści z eksperymentowania to:
- Działania badawcze są kreatywne, dzięki czemu dzieci poszerzają swoją wiedzę, uruchomiają wyobraźnię, koncentrację uwagi, spostrzegawczość, wytrwałość, mogą pokonywać przeszkody i próbować różnych możliwości
- Zabawy badawcze dostarczają dziecku niezliczonej ilości nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk.
- Podczas eksperymentowania wiele radości dzieciom daje sam proces odkrywania.
- Dzięki takim zabawom dziecko doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, doznaje satysfakcji, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
- Zabawy badawcze uatrakcyjniają proces dydaktyczno – wychowawczy
oraz pobudzają dzieci do twórczego działania i myślenia.
- Wykonywane eksperymenty zachęcają do porównywania, opowiadania.
- Dzieci szukają odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje?
Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Zatem pierwsze kontakty z eksperymentami prowadzonymi w formie zabaw badawczych, ułatwią dzieciom dalszą edukację w zakresie nauk ścisłych na etapie szkoły podstawowej.
Małgorzata Drozd
Angelika Wróbel
Zapraszamy do galerii: