JESTEŚMY RÓŻNI, LECZ RÓWNIE WAŻNI

Dzieci

Symbol autyzmuAutyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka. Polega na uszkodzeniu sytemu, który porządkuje otrzymane od zmysłów informacje, daje zmysłom błędne wskazówki, dlatego osoby  ze spektrum inaczej odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak. Każda osoba jest indywidualnością, nie ma dwóch takich samych osób.

Częściej występuje u chłopców, ale objawy silniejsze są u dziewczynek. Autyzm jest zaburzeniem, które trwa całe życie.

Rysunek koncepcyjny świadomości autyzmuZ autyzmu nie można się wyleczyć, ale szybko postawiona diagnoza oraz wdrożenie niezbędnego leczenia terapeutycznego, może zapewnić autystycznemu dziecku względnie normalne warunki rozwoju.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci. Oznacza to, że w naszym kraju żyje nas, osób z autyzmem - aż 400 tysięcy.

Sygnały Autyzmu:

Pierwsze sygnały autyzmu mogą pojawić się przed 3 rokiem życia. Zdarza się jednak, że już w okresie niemowlęcym rodzice zauważają, że ich dziecko rozwija się inaczej. Symptomy mogące sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu przyjmują różną postać.

Niektóre charakterystyczne zachowania dziecka mogą wynikać z zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale należy pamiętać, że jedynie rzetelna diagnoza, przeprowadzona przez specjalistę, może dać jednoznaczną odpowiedź.

Do oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu wykorzystuje się badanie przesiewowe M-CHAT- R/F.

Diagram - sygnały autyzmuCechy i zachowania, które wskazują na spektrum autyzmu to m.in.

  • Trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami.
  • Trudność w rozumieniu uczuć i myśli innych osób.
  • Brak dzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi np. dziecko nie dąży do tego, aby rodzice zwracali uwagę na rzeczy, które są dla niego interesujące.
  • Mniejsze dążenie do interakcji z ludźmi.
  • Unikanie kontaktu wzrokowego.
  • Opóźnienie rozwoju mowy.
  • Nietypowy ton głosu np. monotonny pozbawiony melodyki (tzw. płaska prozodia).
  • Branie słów dosłownie, nie rozumienie sarkazmu, żartów lub droczenia się.
  • Nie używanie gestów np. gestu wskazywania lub machania na do widzenia u dzieci.
  • Powtarzanie słów lub dźwięków (echolalia).
  • Preferowanie niezmienności otoczenia i rutyny.
  • Intensywne zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. pociągi, dinozaury, liczby.
  • Powtarzalne zachowania np. kręcenie się, trzepotanie rękami, układanie zabawek w rzędach.

Rysunek autystyk

Każdy z nas jest różny, wyjątkowy, tak samo ważny!!!

Zapraszamy do obejrzenia wraz z dziećmi kilku filmów edukacyjnych o tematyce spektrum autyzmu:

Rysunek serca autystycznegoMIĘDZYNARODOWYM SYMBOLEM AUTYZMU SĄ KOLOROWE PUZZLE

Świat osób z autyzmem jest jak gigantyczna układanka, taka bez podpowiedzi. Do końca życia będą układać poszczególne elementy. Z czasem pojawi się jakiś większy fragment, czasem coś wskoczy nie tam gdzie powinno i zrujnuje dotychczasową pracę... Osoby z autyzmem zawsze podejmą kolejną próbę – oni też chcą zobaczyć całość.

Anna Madej, Sylwia Adamus – pedagog specjalny